Bunkerudgravning i Hawskoven, Hanstholm

Lørdag den 19. oktober gennemfører Besættelsestidshistorisk Selskab for Thy og Vester Hanherred endnu en gang en udgravning af en Hanstholms mange skjulte bunkere. Denne gang sker det i Hawskoven, som udover træer rummer ganske mange tyske betonbunkere fra 2. Verdenskrig.

Bunkeren, som skal åbnes, er en lyskastergarage, som rummede en 60 cm projektør, der var en del af det tyske luftforsvar af Hanstholm.

Regelbau L411A

De tyske bunkere blev tømt grundigt, inden de blev muret til og dækket omkring 1950. Så som regel er der ikke de store skatte at finde – blot de ting, som man i 1950 ikke mente havde nogen som helst værdi. Det kan dog sagtens være ”guld” for museumsfolk. I 2013 fandt man således en vagttavle af træ med navnesedler af papir, som i dag kan ses i Bunkermuseum Hanstholms udstilling, og i 2015 to tunge maskingeværaffutager, som også kan ses i museumsbunkeren.

Blandt mange hanstholmdrenge har det imidlertid været en sport at gå på skattejagt i bunkerne. Så det er ikke ofte, at man finder en bunker, som har ligget helt uforstyrret siden tilmuringen. I Hawskoven skulle der imidlertid være en chance, for indtil for et par år siden var den daværende ”Minkskov” stort set lukket land.

Der vil være mulighed for at bese bunkeren fra kl.10. Bunkeren vil formodentlig blive lukket igen sammen eftermiddag - med mindre den er i så god stand, at man vælger at gøre den til en af de permanenter oplevelser i Hawskoven.

Adresse: Minkvej 24 – 1. indkørsel efter rundkørslen