Genåbning af Museum Thy’s afdelinger

Med stor glæde kan vi meddele, at Bunkermuseum Hanstholm igen åbner for publikum lørdag den 30. maj. Her kan man se museet og museumsbunkeren, lige som der er mulighed for at køre en tur med toget. Der er i henhold til de gældende regler indrettet regulering af gæsternes tur rundt i huset, så man kan få det hele med. Det er jo oplagt at supplere museumsbesøget med en tur i museets omgivelser, hvor der er masser af bunkere og mulighed for at finde et sted til madpakken.

Thisted Museum, Heltborg Museum og Vorupør Museum åbner tirsdag den 9. juni.

I Thisted kan man besøge to særudstillinger med aktuelle bud på historier om Thy og thyboerne: ”Danefæ – Folk & Fæ” viser et udvalg af de detektorfund, som er indleveret i 2019 og 2020 og har potentiale som danefæ, altså fund med en særlig kulturhistorisk værdi. Fundene er resultat af frivillige amatørers mange timers søgning med metaldetektor, og de bidrager hver især med ny viden om området. I udstillingen er der fokus på former og udsmykning af brugsgenstande, smykker og mønter i oldtiden og middelalderen, og der er eksempler på flotte ansigter og fantasifulde dyr. Blandt andet udstilles en lille møntskat fra begyndelsen af 1000-tallet. For tusind år siden blev mønterne gemt til side, måske fordi der var ufred, og deres ejermand blev forhindret i at hente dem igen. Nu er de kommet frem i lyset igen, og det er muligt at nærstudere mønternes fine motiver. Særudstillingen ”Ting fra Thy” er skabt i samarbejde med 25 udvalgte borgere. De har på museets magasin hver valgt en genstand, som for dem er indbegrebet af Thy og thyboerne, af deres egen eller egnens historie. Det er der kommet en broget udstilling ud af, og de 25 valg gør os klogere på os selv og vores forfædre.

I Heltborg gøres der klar til årets sommerudstilling med titlen ”Thy i kunsten”, som viser eksempler på værker af kunstnere, som gennem tiden har været på visit i Thy og hver foreviget deres indtryk af egnen. I Vorupør kan man se udstillinger om fiskerlejets historie, om kystfiskeriet og om det traditionelle byggeri af kystbåde.

Vi glæder os meget til at tage mod gæster igen, og vi håber på at få en god sæson. I henhold til de gældende retningslinjer vil det desværre ikke være muligt at gennemføre udendørs eller indendørs rundvisninger.

Yderligere information på www.museumthy.dk og www.bunkermuseumhanstholm.dk