Bunkerudgravning d. 31. oktober 2015

På marken foran kirken i Hanstholm, ”Komarken”, ligger en tilsyneladende uskyldig bakke. Som det næsten altid er tilfældet i Hanstholm, ligger der imidlertid en bunker inde i bakken.

Besættelsestidshistorisk Selskab vil åbne bunkeren lørdag den 31. oktober. Der vil være mulighed for at bese bunkeren fra kl. 10. Bunkeren vil blive lukket igen om eftermiddagen.

Vi regner ikke med at finde hverken guld eller kanon i bunkeren, for her i Hanstholm blev der ryddet grundigt op i bunkerne. Imidlertid er der en god chance for, at bunkeren ikke har været åbnet i 65 år, og så kan man finde småting, som man dengang ikke syntes var værd at tage med.

Bunkeren er af typen Regelbau 506 og blev støbt i marts 1943. Bunkeren rummede en 4,7 cm panserværnskanon. Kanontypen var af tjekkisk fabrikat og konstrueret specielt til anvendelse i den tjekkiske grænsebefæstning. Efter den tyske annektering af landet i 1938/39, blev kanonerne afmonteret og anvendt i tyske befæstningsanlæg.

Kanonens munding havde form som en kugle, som passede præcist ind i skydeskåret, som derfor var lukket helt tæt. Skydeskåret var yderligere dækket af en 10 cm tyk jernplade, som først sænkedes lige før, kanonen affyredes. Så kanonen stod meget godt beskyttet i bunkeren.

Udgravningen vil begynde kl. 0900 med gravemaskine, og arbejdet er forhåbentlig kl. 10.00 være nået så langt, at vi kan invitere almindelige besøgende indenfor.

Læs mere om begivenheden HER.

Parkering: Tårnvej 21, 7730 Hanstholm

Museunmscenter Hanstolm er åbent fra 10-16 lørdag d. 31/10 og søndag d.1/11